Concedierea prin e-mail este legala in Romania

Angajatorul are dreptul sa transmita decizia de concediere a unui salariat prin intermediul e-mail-ului, a stabilit Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) printr-o decizie aparuta recent in Monitorul Oficial.

Judecatorii au considerat ca aceasta modalitate de comunicare a documentului este legala, numai daca sunt respectate anumite conditii.

Legalitatea transmiterii deciziei de concediere prin intermediul postei electronice a fost confirmata oficial prin Decizia ICCJ nr. 34/2016 a Completului pentru dezlegarea unor chestiuni de drept. Judecatorii au stabilit ca angajatorii pot sa comunice deciziile de concediere si pe e-mail, aceasta modalitate fiind permisa de legislatia in vigoare.

„Cata vreme angajatul a pus la dispozitie angajatorului o adresa electronica in vederea comunicarii actelor ce emana de la acesta si sunt obligatorii a fi aduse la cunostinta salariatului, comunicarea deciziei de concediere in aceasta modalitate este valabila. Mai mult decat atat, in conditiile unei dezvoltari accelerate a tehnologiei, a evolutiei raporturilor de munca ce se pot desfasura la distanta prin intermediul internetului, se apreciaza ca se poate realiza o comunicare intre angajator si salariat prin intermediul postei electronice, apta din punct de vedere procesual sa declanseze curgerea termenului de contestare jurisdictionala a deciziei de concediere (…)”, este precizat in Decizia nr. 34/2016.

Judecatorii subliniaza ca transmiterea deciziei de concediere prin e-mail este posibila daca salariatul a dat angajatorului o adresa de posta electronica la care poate fi contactat si partile comunica in mod obisnuit in acest fel.

Fisierul electronic trebuie sa fie in format PDF si sa contina informatiile obligatorii prevazute de Codul muncii. Decizia de concediere in format PDF nu trebuie sa contina o semnatura electronica.

Important! Confirmarea primirii deciziei de concediere nu este necesara.

„In concluzie, comunicarea prin posta electronica de catre angajator a deciziei de concediere individuala (…) reprezinta o modalitate de comunicare apta din punct de vedere procesual sa declanseze curgerea termenului de contestare jurisdictionala a deciziei (…), in conditiile in care salariatul a comunicat angajatorului aceste date de contact si exista o uzanta a acestei forme de comunicare intre parti, fara a fi necesara confirmarea expresa de catre salariatul-contestator a primirii acestei corespondente”, este precizat in Decizia nr. 34/2016.

Decizia de concediere trebuie comunicata in scris, conform articolului 76 din Codul muncii, iar aceasta trebuie sa includa anumite informatii obligatorii: motivele pentru care salariatul a fost concediat; durata preavizului; lista locurilor de munca vacante pe care le are angajatorul si termenul in care salariatul concediat poate opta pentru unul dintre ele.

Important! Decizia de concediere produce efecte din ziua in care este comunicata salariatului, iar acesta este indreptatit sa o conteste in instanta. Daca o concediere este dispusa fara respectarea prevederilor legale in vigoare, aceasta este nula.

Important! Completele de judecata ale ICCJ, ale curtilor de apel sau ale tribunalelor pot cere ICCJ sa interpreteze, in anumite situatii, prevederi legale neclare de care depinde solutionarea unui proces. Asa dispune Codul de procedura civila, in care se precizeaza ca deciziile de interpretare ale Inaltei Curti devin obligatorii pentru toate instantele din tara de la momentul publicarii in Monitorul Oficial.